Salut, eu sunt Dawee iar acesta este ghidul pe care l-am conceput din dorinta de a ajuta playerii sa inteleaga roleplay-ul de motociclist si cum se practica acesta corect. In momentul de fata m-am retras insa am gasit ghidul in PC si am decis sa il postez in cazul in care cineva il gaseste ca fiind de ajutor. Acest ghid se adreseaza atat persoanelor experimentate, care vor sa isi improspateze memoria sau sa invete lucruri noi, dar si pentru cei incepatori, care nu au mai avut pana acum ocazia de a face roleplay de motociclist cu adevarat. Voi incepe prin a prezenta informatii generale despre cultura MC-urilor iar apoi le vom aprofunda. Vom discuta despre cum sa iti dezvolti caracterul intr-o maniera corespunzatoare si apoi ti-am pregatit si o serie de intrebari si raspunsuri pentru a lamuri alte aspecte.
Informatile prezentate aici sunt obtinute in urma a zile intregi de research pe aceasta tema si ani de roleplay. Toate au fost adunate si structurate in asa fel incat tie sa iti fie cat mai usor sa le parcurgi si sa le intelegi. Este tipul meu preferat de roleplay asa ca poti fi sigur ca totul e facut cu pasiune. De asemenea, fiind o persoana careia ii place sa scrie povesti, am urmat cursuri despre dezvoltarea unui caracter intr-o poveste si sunt gata sa iti ofer cateva sfaturi in combinatie cu viata de motociclist dar si un ghid separat doar pe tema dezvoltarii realiste unui character.
Incepand cu inceputul, trebuie sa stabilim clar ce este un Motorcycle Club (MC). Acesta este o grupare formata din mai multe persoane ale caror pasiuni si activitati se invart in jurul motoarelor, acestea se definesc prin loialitatea si libertatea de care dau dovada, dar si prin non-conformism. Unele MC-uri sunt cunoscute pentru practicarea de ilegalitati, motiv pentru care au primit denumirea de "Outlaw Motorcycle Club" dar si de "Biker Gang". Cu toate astea, termenul "Gang" este adesea folosit in filme si presa, pentru membrii unui MC poate fi o insulta asa ca recomand sa faceti roleplay corespunzator. Un OMG (Outlaw Motorcycle Club) este definit de USDOJ (United States Department of Justice) ca o organizatie care se foloseste de motoare si de club pentru intreprinderea de actiuni ilegale.
Unii membrii ale cluburilor de motociclisti se angajeaza in activitati infractionale si criminalitate organizata. In ciuda legaturii lor cu motocicletele si subcultura 1%, agentiile de aplicare a legii percep astfel de persoane si MC-uri ca fiind unice in randul grupurilor infractionale, deoarece intretin site-uri web, companii, se identifica prin patch-uri si tatuaje, scriu si respecta costitutiile si statutele, organizeaza campanii publicitare menite sa le imbunatateasca imaginea publica.
In ciuda faptului ca toate MC-urile au la baza aceasi idee, ele difera foarte mult. Am sa enumar mai jos cateva dintre aspectele mari care diferentiaza oricare doua cluburi:
Fiecare Motorcycle Club este reprezentat de un nume si de un patch, ambele unice.
Statutul de 1% (MC care activeaza in mediul ilegal) si statutul de 99% (asociat cu MC-urile ale caror activitati raman in legalitate).
Genul membrilor unui club (Femei/Barbati).
Regulamentul intern.
Credintele religioase, stilul de viata, rasa, etnie, cauzele carora le ofera suport, etc. (Astfel, exista MC-uri care nu te vor primi in club daca faci parte dintr-o rasa pe care ei o considera inferioara, sau daca religia ta nu corespunde cu a lor.)
Adesea MC-urile 1% sunt rivale, exista regulat altercatii pentru teritoriu dar si pentru alte probleme. Uneori cluburile mai mici sunt fortate sa acepte sau accepta de buna voie roluri de sustinere pentru un club mai mare 1% si uneori li se cere sa poarte si un asemenea patch pe vesta, care arata afilierea lor cu clubul regional dominant. Cluburilor mai mici li se permite adesea sa se formeze doar cu permisiunea clubului regional dominat. Cele care nu se conformeaza si opun rezistenta sunt desfintate cu forta prin faptul ca li se spune sa isi predea patch-urile sub presiunea amenintarilor agresive. In cazul in care isi continua activitatea in ciuda amenintarilor primite, se poate ajunge la violenta fizica si distrugerea MC-ului la propriu.
Concluzionand raspunsul, e gresit sa crezi ca faptul ca faci parte dintr-un Motorcycle Club iti da voie sa te consideri prieten cu orice alt club. Nu oricine care merge pe motor sau care face parte dintr-o organizatie de tip MC iti este frate. Ba mai mult, faptul ca numesti "frate" pe cineva dintr-un alt club arata lipsa de respect si poate sa conduca la altercatii. Numai cei ce poarta acelasi patch se pot numi frati, este un respect reciproc pe care il arati pentru cel care a reusit sa primeasca patch-ul, recunoasterea clubului. Pentru a nu cadea in extrema cealalta e necesar sa intelegem ca exista, desigur, un respect reciproc intre aceste MC-uri (care se pastreaza mai usor sau mai greu in fuctie de statutul de 1% respectiv 99%) insa caracterul tau trebuie sa se asocieze cu unul singur, anume acela al carui patch il poarta.
Cluburile purtatoare de patch-uri au o ierarhie formala cu o structura similara in majoritatea cluburilor. Atunci cand un membru nu poate sa isi mai faca treaba care ii revine odata cu gradul pe care il are (din cauza unei boli, unui accident, etc) este inlocuit temporar sau permanent cu altul care este capabil. Cele mai multe cluburi organizeaza regulat intalniri (sub numele de Church) unde se discuta aspecte si probleme ce vizeaza clubul respectiv. Fiind un tip de organizatie ce se bazeaza pe democratie, fiecare membru are dreptul de a vota, indiferent de rolul pe care il detine. Mai jos sunt enumerate rolurile pe care le veti intalniti in majoritatea cluburilor si informatii despre fiecare:
Founder - Rol atribuit persoanelor care au fondat un Club.
Co-Founder - Rol atribuit persoanelor care au fondat un Chapter. Daca exista un Co-Founder intr-un Chapter atunci rolul de President nu mai este necesar.
International President - Rol atribuit persoanei care conduce toate Chapterele unui club pe intregul glob, el detine cel mai inalt grad.
National President - Rol atribuit persoanei care conduce toate Chapterele unui club in tara lui si este responsabil de ele.
President - Rol atribuit persoanei care se afla la conducerea unui Chapter, este responsabil in fata celor mai mari de tot ce se intampla in filiala lui.
Vice President - Rol atribuit persoanei care este mana dreapta a president-ului si este cel ce preia comanda cand acesta nu este disponibil. El este de obicei mostenitorul rolului de President, insa nu este obligatoriu sa fie asa.
Sergeant at Arms - Rol atribuit persoanei in a carui slujba este pusa securitatea clubului, dar si tot ce tine de armamentul clubului.
Enforcer - Rol atribuit persoanelor care il ajuta pe SGT, in principiu ei sunt cei care pazesc clubul la evenimente si intruniri.
Secretary - Rol atribuit persoanei care se ocupa de documentele unui Chapter. El tine evidenta intalnirilor, date importante, data cand prospectii si-au castigat patch-ul, etc. Se ocupa cu comunicarea cu alte gang-uri si trebuie sa aiba grija ca restul membrilor sa fie mereu informati cu privire la evenimentele viitoare.
Treasurer - Rol atribuit persoanei care se ocupa de partea financiara a clubului. Se ocupa de activitatea finaciara a afacerilor legale si ilegale detinute de MC, colectarea taxelor, etc.
Road Captain - Rol atribuit persoanei care se ocupă de stabilirea traseului parcurs de club atunci cand se pleaca la ride. El planifica traseul, organizeaza puncte de alimentare și puncte de odihna. Deasemenea, el este cel care conduce ride-ul alaturi de President.
Assistant Road Captain - Rol atribuit persoanei care il ajuta pe Road Captain cu planificarea rutei si este cel care 'inchide' ride-ul (se afla pe ultima pozitie in formatie).
Patched Member - Rol atribuit persoanelor care si-au castigat dreptul de a purta patch-ul in urma perioadei de prospect. Ei au drepturi depline ca si membrii si pot vota la intalnirile clubului.
Nomad - Rol atribuit membrilor care nu apartin unui anume Chapter, calatoresc pe motor dintr-o parte in alta mai tot timpul. Ei sunt bineveniti in orice filiala insa nu au dreptul de a participa la Church, de a vota, etc. Motivul pentru care nu sunt stabiliti poate sa difere de la caz la caz, cateva exemple ar fi: vor sa traiasca o viata solitara, sunt trimisi intr-un anumit loc sa deschida o filiala, traiesc intr-o zona geografica unde nu sunt destui membrii pentru a forma un Chapter.
Prospect - Rol atribuit persoanelor care reprezinta un potential membru, este mai prejos decat orice alt membru si trebuie sa isi dovedeasca loialitatea pentru a i se oferi patch-ul. In general acestia sunt pusi sa se ocupe de treburile legale pe care le are clubul si nu au dreptul la vot. Perioada de Prospect dureaza intre 6-12 luni insa poate sa difere in functie de regulamentul fiecarui club.
Hang Around - Rol atribuit persoanelor care vor sa devina prospect. Nu au nici un fel de drept si nici nu se afla in slujba clubului, acestia doar participa la petreceri, ride-uri si evenimente. Perioada de Hang Around dureaza pana la 6 luni inainte ca clubul sa decida ca il vor ca si Prospect.
Identificarea vizuala principala a unui membru al unui Motorcycle Club este vesta impodobita cu patch-ul mare specific clubului si alte patch-uri situate in principal in mijlocul spatelui. Patch-ul unui club contine o sigla a clubului, numele acestuia si literele MC, dar si o posibila identificare de stat, provincie sau Chapter. Aceasta imbracaminte alaturi de patch-uri sunt denumite "culori" sau "cut" (un termen preluat din practica veche de taiere a gulerelor si/sau manecilor dintr-o jacheta din denim sau piele). Multe cluburi de motociclisti care nu sunt in afara legii poarta similar patch-uri pe spatele vestei, fara insa a include literele MC.
Patch-urile clubului raman intodeauna proprietata clubului in sine, nu a membrilor, si numai membrii au voie sa poarte patch-urile clubului. Un membru trebuie sa isi pazeasca indeaproape vesta, pentru ca a permite cuiva din afara clubului sa puna mana pe vesta ta este un act de rusine si poate duce la pierderea calitatii de membru sau o alta sanctiune.
Alte patch-uri pot fi purtate de membrii, inclusiv fraze si simboluri. Stitul sau semnificatia acestora pot varia intre cluburi. Unele, cum ar fi un patch de craniu si oase incrucisate, sau motto-ul "Respect Few, Fear None", sunt purtate in unele cluburi de membrii care comit crime sau acte de violenta in numele clubului. In mod frecvent, patch-uri suplimentare pot implica simboluri, cum ar fi utilizarea svasticii naziste sau SS Totenkopf. Este posibil ca acestea sa nu indice simpatie nazista, ci servesc la exprimarea respingerii totale a motociclistului cu privire la constrangerile sociale si dorinta de a crea soc in randul celor care nu reusesc sa inteleaga calea motociclistului.
Mai jos se afla un exemplu de vesta al Throng MC alaturi de mai multe patch-uri. Pentru fiecare in parte este alaturi o explicatie (sursa: Internet).
Crima organizata, asasini, afaceri murdare. Acestia sunt termeni pe care multa lume ii asociaza cu motociclistii, membrii unor OMC-uri. Adesea, OMC-urile fiind vazute si numite Motorcycle Gang ("bande de motociclisti") iar lumea se teme de ei atunci cand ii vad, in special atunci cand au loc ride-uri unde se aduna zeci de membrii. Daca pana in prezent aveai aceasi parere, trebuie sa iti spun adevarul, este gresit. Viata de motociclist nu este ceea ce ai crede. Intr-adevar membrii MC-urilor au fost supusi unui control constant pentru stilul lor de viata, au fost adesea confundati cu "bande", care sunt asociate cu activitatea criminala. Cu toate acestea, ele sunt defapt cluburi care organizeaza intalniri si care isi dedica timpul unui interes comun: motoare si distractie.
In mass-media o sa gasesti persoane care desi vorbesc pe acest subiect ele sunt dezinformate si nu s-au asociat niciodata cu membrii unui MC. Afirmatile lor sunt nefondate. Deasemenea in filme intalnesti acelasi lucru, insa ele sunt pura televiziune si trebuie tratate ca atare.
MC-urile sunt organizatii care se refera la a castiga si a oferi respect, sunt despre angajament si loialitate. Sigur, membrii pot sa te intimideze, dar si ei sunt oameni la fel ca si mine si tine. Unii care sunt dezinformati tind sa faca roleplay prin care prezinta in permanenta un caracter ce nu se supune legii, care este traficant de droguri, traficant de arme si de femei. Este adevarat ca unii membrii au experiente neplacute si probleme juridice frecvente, dar este gresit sa presupunem ca majoritatea dintre ei au. Atunci cand faci roleplay ca si motociclist trebuie sa ai grija sa pastrezi actiunile tale in masura in care sunt realiste. Este necesar sa scoatem in relief faptul ca si ei sunt oameni ca noi, care au acasa o sotie, copii, job si probleme ale vietii. Sunt barbati care isi traiesc viata dupa un anumit stil care nu este impartasit cu toata lumea, insa asta nu trebuie sa te faca niciodata sa iti duci caracterul in extrema in care este total lipsit de sens si realism. Prezentand deci problemele cu care caracterul tau se confrunta pe langa viata de motociclist si pastrand imaginea de "badass" la un nivel natural, ii confera personajului mai multa credibilitate si realism.
In randurile de mai sus am discutat un pic despre cum ar trebui sa faci roleplay ca si motociclist intr-un OMC insa m-am decis sa dedic o intreaga sectiune acestui subiect pentru a-ti oferi mai multe sfaturi.
Pentru a construi un caracter de care sa fi mandru trebuie sa intelegi ca personajul tau are doua lumi paralele in care traieste: cea legala si cea ilegala. Cele doua lumi trebuie sa fie in echilibru, mai mult sau mai putin, pe tot parcursul development-ului. Atunci cand lasi legalitatea sa iti cuprinda prea mult caracterul ajungi in situatia in care este greu sa te mai asociezi cu un OMC, iar atunci cand tinzi sa iti pastrezi caracterul in zona ilegala prea mult, risti sa devina irealist. Este in regula sa fie momente cand personajul face fapte ilegale una dupa alta si este pus in fata problemelor ca urmare a actiunilor sale, momentele astea creaza suspans si atrage priviri. Totusi aceste perioade trebuie sa fie presarate cu atentie in viata personajului tau pentru a nu strica echilibrul.
Orice actiune pe care caracterul tau o intreprinde, fie ea ilegala sau legala, trebuie sa aiba la baza o motivatie. Motivatia este de doua feluri:
Externa: Ce vrea caracterul tau sa schimbe la lumea din jurul lui, la statut sau la realatii? (Ex.: Vrea sa faca cartierul in care traieste un loc mai sigur / Vrea sa devina membru cu drepturi depline / Vrea sa lege o relatie mai puternica cu President-ul)
Interna: Ce vrea caracterul tau sa schimbe in interior pentru a-l face o persoana mai completa? (Ex.: Vrea sa depaseasca slabiciunea pe care o are in privinta omorului de oameni / Vrea sa invete sa fie un tata mai bun)
Odata ce ti-ai stabilit clar ce isi doreste caracterul si care sunt motivatile lui ajungi sa iti fie mult mai usor sa il dezvolti.
Un alt aspect pe care trebuie sa nu il neglijezi este viata ta in afara clubului. Ai familie? Ai vreun job? Cum te intreti pe tine si pe familia ta? Ai prieteni in afara clubului? Raspunde la intrebarile astea si altele asemenea si vei incepe sa intelegi ca desi caracterul tau este un motociclist care se ocupa cu ilegalitati, duce si o viata pe care noi toti o ducem. Gaseste-ti un job legal si fa roleplay acolo, fa roleplay in afara MC-ului, fa roleplay cu familia si cu prietenii. Tine minte, dezvoltand caracterul tau din punct de vedere familial, profesional, ilegal, intelectual, tu ii oferi un contur mai proeminent personajului. Astfel il definesti ca persoana si il aduci in punctul in care devine un caracter complex si realist, exact cum sunt oamenii.
Q: Ce sa fac ca si Prospect? Mi se pare ca exista mai mult roleplay de facut odata ce inaintezi in grad.
A: Fiecare persoana dintr-un MC, indiferent de grad, are oportunitati nelimitate in roleplay. S-ar putea ca tu ca si Prospect sa faci mai mult roleplay decat SGT-ul doar pentru ca iti dai mai mult interesul. Tine doar de tine cum iti folosesti creativitatea.
Q: Cum ma integrez intr-o factiune de tip Motorcycle Club?
A: Experienta poate sa difere in functie de factiune si de membrii ei insa un lucru cu care poti sa incepi este sa te bagi in seama cu ei, nu OOC ci IC. Cauta-i online pe server (intr-o maniera roleplay, fara metagaming) si intra in contact cu ei, dupa mai multe astfel de intalniri povesteste-le despre dorinta ta de a te alatura clubului. In functie de raspunsul primit te vei alatura grupului si OOC si vei incepe sa practici roleplay ca si Hand Around in cadrul factiunii ca mai apoi sa avansezi la Prospect.
Q: Sunt TV Show-urile precum Sons Of Anarchy sau Mayans MC locuri bune de unde sa ma inspir pentru roleplay?
A: Nu e nimic gresit in a viziona aceste seriale, ba chiar ti le recomand. Insa trebuie sa fii constient ca desi este prezentata viata unui MC, este totusi televiziune. Povestea este drama si actiune, sunt facute multe exagerari doar pentru a face totul mai palpitant. Nu am nimic cu asta, mi-au placut foarte mult ambele show-uri si ii felicit pe producatori si actori, insa avand in spate un minim de cunostinte despre MC-uri am putut sa inteleg ca in SOA si Mayans MC nu portretizeaza in totalitate viata reala a unui MC, ci asa cum a vazut-o scriitorul sau cum a dorit sa o faca sa para. Astfel, nu e gresit sa te inspiri, important e sa pastrezi roleplay-ul tau original si in limitele realismului.
Multumesc pentru atentia oferita si sper ca ghidul meu te-a ajutat sa intelegi mai bine roleplay-ul de motociclist si cum se practica acesta. Si nu uita, teoria fara practica e la fel ca practica fara teorie - moarta. Acum ca ai acumulat niste informatii noi e timpul sa le pui in aplicare in joc daca iti doresti cu adevarat sa avansezi in materie de roleplay. Ne vedem la joaca!